2023 | Centre de la photographie Genève
Developed over almost a decade, Matter is the most ambitious work to date by Catalan artist Aleix Plademunt. It takes as its starting point the word matter, which stems from mater, the Latin word for mother. Matter refers to any substance with a physical existence.
For this project, Aleix Plademunt collaborated with scientific teams from more than 15 countries, including Switzerland, engaged in the study of matter in a multitude of forms. At the junction of the living and the inert, they investigate the particles that make up the fabric of the universe, geologic eons and eras, vanished civilizations and their relics, human anatomy and its robotic or artistic reproductions, among many other fields. Matter is constant, inert and indifferent, and yet it makes life possible. Humans, in response, shape it and study it relentlessly, but we have yet to succeed in unravelling the fundamental mysteries of life. By combining photographs from multiple contexts across the world, the artist offers us a singular and complex tale about the human condition, through the lens of history, biology, physics and geography. He bears witness to human ingenuity, curiosity and creativity, as well as to its violence and its desire for power and control. His photographs weave together the documentary and the intimate, forming an equally personal and political narrative, incisive and acutely beautiful. The exhibition at the Centre de la photographie Genève presents a selection of 154 images and videos from the project, drawn from a corpus of over 600 photographs, in a scenography designed for its exhibition space.
Développé sur près d’une décennie, Matter est le travail le plus ambitieux à ce jour de l’artiste catalan Aleix Plademunt. Il prend pour point de départ le mot anglais matter, soit en français matière. Dérivé de mater, le mot latin pour mère, il désigne toute substance ayant une existence physique.
Pour ce projet, Aleix Plademunt a collaboré avec des équipes scientifiques de plus de 15 pays, dont la Suisse, engagées dans l’étude de la matière sous une multitude de formes. Aux croisées du vivant et de l’inerte, elles investiguent les particules constituant l’univers, le temps long de la géologie, les civilisations disparues et leurs reliques, l’anatomie humaine et ses reproductions robotiques ou artistiques, parmi bien d’autres champs. La matière, constante, inerte et indifférente, rend la vie possible. L’humain, en retour, la façonne et l’étudie sans relâche, sans pourtant parvenir à percer les mystères fondamentaux de la vie. En associant des photographies issues de multiples contextes à travers le monde, l’artiste nous livre un récit singulier et complexe de la condition humaine, à travers les prismes de l’histoire, de la biologie, de la physique ou encore de la géographie. Il témoigne de l’ingéniosité humaine, de sa curiosité et de sa créativité comme de sa violence et de sa soif de pouvoir et de contrôle. Ses photographies tissent le documentaire et l’intime, formant une séquence narrative personnelle et politique, incisive et d’une beauté aiguë. L’exposition du Centre de la photographie Genève présente une sélection de 154 images et vidéos du projet, issues d’un corpus de plus de 600 photographies, dans une scénographie conçue pour ses espaces.
Exhibition views by Annik Wetter