Preliminary research for the exhibition curated by Nez magazine with Claire Favre Maxwell and Amélie Bannwart
January 2019
mudac, Lausanne
The exhibition Contemporary Perfumers aimed to present the work and creations of a selection of perfumers and the diversity of their creative processes and career paths in the complex and demanding fragrance industry. It set out to unveil the different facets of the creative work behind perfume, which remains often confidential and unknown to the public. What are their inspirations? How do they work? How do they relate to iconic historical scents? How do they find their place in an extremely competitive industry? How do they render an impression, a feeling, an emotion or a story through olfaction? What happens after a perfume is composed? From the initial inspiration to the packaged bottle, a fragrance requires many steps – creative, technical and commercial – that the visitors will be invited to discover.
I have conducted the preliminary research and contributed to the conception of this exhibition. After my departure from the mudac, the project was carried on by Claire Favre Maxwell and Amélie Bannwart. The resulting exhibition, Nez à nez, was curated by the team of Nez magazine and shifted its focus on how to exhibit scent in a museum, and featured 39 fragrances from 13 perfumers in beautiful displays by Glithero.
L’exposition Parfumeurs contemporains avait pour objectif de retracer le parcours et le processus créatif de parfumeurs contemporains au sein d’une industrie complexe et très exigeante. Elle devait initialement chercher à faire connaître au public des aspects souvent confidentiels de cette forme de création qui nous touche tous, à titre individuel ou social. Quelles sont les inspirations des parfumeurs? Comment travaillent-ils? Comment gèrent-ils la référence olfactive à certains parfums iconiques? Comment trouvent-ils leur place parmi une production pléthorique? Comment traduisent-ils une impression, un sentiment, une histoire, par l’intermédiaire du seul sens olfactif? Comment présentent-ils le parfum une fois la composition arrêtée? Des recherches initiales au flacon final, un parfum nécessite de nombreuses étapes – créatives, techniques, commerciales – qui seront révélées dans l’exposition.
J’ai mené les recherches préliminaires à l’exposition et contribué à sa conception. Suite à mon départ du mudac, le projet a été mené par Claire Favre Maxwell et Amélie Bannwart. L’exposition finalement réalisée, Nez à nez, a été commissariée par l’équipe de Nez magazine et s’est refocalisée sur la problématique de l’exposition de fragrances dans un musée, au travers de très beaux displays conçus par Glithero.