Lisa Lurati: Scherzo. Molto allegro quasi presto

2018
Photoforum Pasquart, Biel

A tiny silhouette, naked against a background of tall acid pink fir trees, the marmorean flesh of an antique bust delicately caressed, the haughty and scrutinising gaze of a pair of male portraits, fingers pointing the pages of a sacred book or pulling at the carcass of a small bird… Lisa Lurati’s universe is populated by solemn characters, absorbed in enigmatic rituals, which the camera barely captures. Her images are as many fragments of an inaccessible world, which the artist collects and offers us, and in which bodies abound, indistinctly made of flesh, marble or paint, all sternly busying themselves with activities equally banal and sibylline. While any fixed meaning eludes these assemblages of images, many motifs remain recognisable and echo each other throughout the exhibition: the bodies of statues mingling with living bodies, lush vegetation, painted face that come to life through the alterations made by the artist.

Lisa Lurati works from a hybrid visual material, indifferently found or produced by the artist and then constantly mixed, manipulated and transformed to create new images of which multiple versions exist, and which are then assembled in series. Her strong and singular visual language leaves identifiable the different imageries she appropriates, in particular in the exhibition the history of Western art and its emblematic motifs. She belongs to a generation of artists who use photography as the raw material from which they carve a distinctive visual universe, seldom working in separate series with fixed limits. In the exhibition, the diverse origins and textures of the images are underlined by their materiality: framed photographs, images printed on plexiglass and mirrors, or even on fabric overflowing from the wall.

Scherzo. Molto allegro quasi presto – Italian classical music notation terms for a short, humorous and fast-paced piece – is the first solo exhibition by Swiss artist Lisa Lurati. It comprises a majority of new works, all of which were produced for the exhibition.

Une minuscule silhouette nue devant des sapins d’un rose acide, un buste à la chair marmoréenne délicatement caressé, le regard hautain et scrutateur d’une paire de portraits masculins, des doigts pointant les pages d’un livre sacré ou écartelant la carcasse d’un oiseau… L’univers de Lisa Lurati est peuplé de personnages solennels, absorbés dans des rituels énigmatiques et se laissant à peine saisir par la caméra. Ses images sont autant de fragments d’un monde inaccessible que l’artiste recueille et nous offre, où les corps abondent, indistinctement faits de chair, de marbre ou de peinture, vaquant avec gravité à des activités banales ou sibyllines. Alors que tout sens trop fixe à cet assemblage d’images se dérobe, de nombreux motifs se laissent reconnaître et se répondent tout au long de l’exposition: corps des statues qui se mêlent aux corps des vivants, végétation luxuriante, visages peints qui prennent vie par les altérations apportées par l’artiste.

Lisa Lurati travaille à partir d’un matériel visuel hybride, indifféremment trouvé ou produit par l’artiste, puis constamment brassé, manipulé et transformé pour créer de nouvelles images aux multiples versions, ensuite assemblées en séries. Son écriture visuelle est forte et singulière, mais laisse identifiables les différentes imageries qu’elle approprie – en particulier dans cette exposition l’histoire de l’art occidental et ses motifs emblématiques. Son travail s’inscrit dans celui d’une génération d’artistes qui utilisent la photographie comme matériau brut, à partir duquel ils façonnent un univers visuel particulier, sans nécessairement travailler par séries distinctes et aux limites fixes. Dans l’exposition, les provenances et les textures diverses des images sont soulignées par un travail sur la matérialité des images: photographies encadrées, imprimées sur tissu et débordant du mur, ou encore tirées sur plexiglas et miroirs.

Scherzo. Molto allegro quasi presto – termes italiens de notation de musique classique désignant une pièce courte et humoristique, au rythme rapide – est la première exposition personnelle de l’artiste suisse Lisa Lurati. Elle comprend une majorité d’œuvres inédites, qui ont toutes été produites pour l’exposition.

Exhibition views by Lea Kunz