2023 | Centre de la photographie Genève
The first major solo exhibition of Geneva-based artist Anastasia Mityukova brings together for the first time a most of her series dedicated to the visual culture of the Arctic and the North Pole, resulting of her research started in 2017.
During her residency in Qaanaaq, the northernmost town in Greenland, Anastasia Mityukova measured the distance separating the imaginaries of the Arctic Circle from its reality. For several years, she has been studying, deconstructing and confronting the Western visual culture of the North Pole with reality. Shaped by countless documentary films, illustrated books or photojournalistic reportages, it populated by explorers acclaimed as heroes, a fauna that has become a gene- ric symbol of global warming, and immaculate landscapes. It promotes fantasies of purity, adventure, exo- ticism and authenticity, obscuring more complicated realities: multifaceted geopolitical interests, a colonial history that is not always discussed as such, or a certain ambivalence about climate change. The artist seizes on these contradictions to bring nuance and complexity to these representations, and to underline the extent to which our gaze is constructed and conditioned.
Première exposition personnelle d’envergure de l’artiste genevoise Anastasia Mityukova, elle réunit pour la première fois une majeure partie de ses œuvres dédiées à la culture visuelle de l’Arctique et du Pôle Nord, fruit de ses recherches actuelles entreprises en 2017.
En résidence à Qaanaaq, localité la plus septentrionale du Groenland, Anastasia Mityukova mesure la distance qui sépare l’imaginaire du cercle polaire de sa réalité. Depuis plusieurs années, elle étudie, déconstruit et confronte au réel la culture visuelle occidentale du pôle Nord. Façonnée par d’innombrables films documentaires, livres illustrés ou reportages photographiques, elle repose sur des explorateurs acclamés en héros, une faune devenue un symbole générique du réchauffement climatique, ou des paysages immaculés et iconiques. Ces imageries font la part belle à des fantasmes de pureté, d’aventure, d’exotisme et d’authenticité, offusquant des réalités plus complexes : des intérêts géopolitiques de tous bords, une histoire coloniale peu débattue comme telle, ou une certaine ambivalence face aux changements climatiques représentant des risques, mais aussi des opportunités. L’artiste se saisit de ces contradictions pour apporter nuance et complexité à ces représentations, et souligner à quel point notre regard est construit et modelé par les représentations médiatiques.
Exhibition views by Léonard Rossi