Lapses

View of the exhibition Lapses 2014
Galerie SAKS, Geneva

Lapses brings together three young artists, Olga Cafiero, Clare Kenny and Sébastien Verdon, whose respective works maintain close ties with the photographic image and require rigorously thought out displays, appropriate their given space and play with passages between dimensions.

Sébastien Verdon builds precarious images, testing and playing with the limits of figuration, with simple and ef cient gestures such as spraying Javel water on a sheet, blowing up a rework on a canvas, or ballasting a spray can. His tridimensional installations make use of the space to create a ctional image, which relies on a unique point of view and itself recreates a new space.

Olga Cafiero composes delicate photographic collations, based on images that fascinate her, which she decomposes and recomposes. Reminiscent of the various genres of professional photography – such as packshots, architecture, scientific images, portraits and landscapes, her compositions allude as much to science as to magic.

Clare Kenny applies the photographic principle of the print recording of reality to everyday objects and makes plaster casts of objects which she then reassembles in compositions alluding to modernity. Her photographs, on the contrary, are a succession of intermediary states, never fixed, which keeps the marks of their transformation and whose very material – varnished, rolled, creased, folded – is as important as the image it carries.

The exhibition is built on these intervals and gaps between image, photography and object, their accumulation and layout.

Lapses réunit trois artistes dont les travaux entretiennent des liens précis avec l’image photographique, se déployant dans des scénographies rigoureusement opérées, l’occupation ou l’appropriation d’un espace donné, et des passages souples entre les dimensions.

Sebastien Verdon construit des images précaires, à la limite de la figuration, par des gestes simples et efficaces, non dénués d’ironie: passer à la javel un drap-housse autour d’un matelas, laisser un feu d’artifice se consumer sur une toile, lester un spray de peinture, encastrer une boule de cristal dans un mur. Ses installations utilisent l’espace tridimensionnel de l’exposition pour créer une image, fictionnelle et tributaire d’un point de vue, qui elle-même recrée un nouvel espace.

Olga Cafiero compose des assemblages délicats, d’une précision aiguë et scientifique à partir d’images qui la fascinent, qu’elle analyse, décompose et recompose dans une forme de reverse-engineering auto-performé. Basés sur des sous-genres de la photographie professionnelle – reproductions
d’objets, photographie d’architecture, imagerie scientifique, portraits et paysages – ses compositions convoquent autant la science que la magie, jouant des liens et des croisements de leurs esthétiques et de leurs histoires.

Clare Kenny applique le principe photographique de l’enregistrement de la réalité à des objets du quotidien, par ses moulages de plâtre aux tons sourds, qui s’en affranchissent lorsque l’artiste les assemble en formes abstraites évoquant la modernité. Ses photographies sont au contraire une succession d’états intermédiaires, mobiles et jamais figés, qui conservent l’empreinte de leurs étapes et dont le support – verni, plissé, enroulé – prend parfois le pas sur l’image.

L’exposition se construit sur ces intervalles et ces écarts entre image, photographie et objet, leur accumulation et leur agencement.

With Olga Cafiero, Clare Kenny, Sébastien Verdon

View of the exhibition Lapses View of the exhibition Lapses View of the exhibition Lapses View of the exhibition LapsesView of the exhibition Lapses