2023 | Centre de la photographie Genève
Curated with Holly Roussell and Claus Gunti
Is capital the most primitive form of animism? The Centre de la photographie Genève presents the first institutionnal solo exhibition of Riar Rizaldi, emerging Indonesian artist and filmmaker. Rizaldi’s work forms narratives between fact and fiction, informed by the aesthetics of sci-fi cinema and contemporary visual culture to address the relationship between capital and technology from the perspective of the Global South. The four films selected for this exhibition, Kasiterit (2019), Tellurian Drama (2020), Becquerel (2021) and Pyroclasts Are Eloquent Storytellers (2022), give an introduction to Rizaldi’s unique and seductive universe — a cinematic experience mixing documentary with fictional elements to re-contextualising Indonesia within its often overlooked or understated position of global market significance and inviting us to meditate upon our relationships to the natural world. Each film is a short narrative, a theoretical fiction, drawing from the history and mythology of Indonesia, but quickly expanding in scope to reveal interactions and implications in the global world system. The work subtly critiques mentalities of “progress” for their resulting unsustainable and destructive loops of consumption. Rizaldi’s films position the scientific in the face of the magical – inviting us to contemplate timely social, political, and ecological issues — all while poetically suggesting the possibility of an alternative way of seeing.
Le capital est-il la forme la plus primitive de l’animisme? Le Centre de la photographie Genève présente la première exposition personnelle de Riar Rizaldi, artiste et cinéaste indonésien émergeant. Son travail construit des récits mêlant fiction et réalité, nourris par l’esthétique du cinéma de science-fiction et par la culture visuelle contemporaine. Il y interroge la relation entre capital et technologie du point de vue du Sud Global. Les quatre films sélectionnés pour cette exposition, Kasiterit (2019), Tellurian Drama (2020), Becquerel (2021) et Pyroclasts Are Eloquent Storytellers (2022), constituent une introduction à un univers unique et captivant. Cette expérience cinématographique permet de recontextualiser l’Indonésie dans sa position souvent négligée ou sous-estimée de puissance économique sur le marché mondial et nous invite à interroger notre relation à la nature. Chaque film constitue un court récit, une fiction théorique, qui s’inspire de l’histoire et de la mythologie de l’Indonésie, mais dont la portée s’étend rapidement pour révéler les interactions et les implications d’un système globalisé. Les films de Rizaldi critiquent subtilement la mentalité de « progrès » et les modes de consommation effrénés, insoutenables et destructeurs, qui en résultent. Ils articulent la science et la magie – nous invitant à appréhender des questions sociales, politiques et écologiques d’actualité – tout en suggérant poétiquement la possibilité d’une autre manière de voir.
Exhibition views by Annik Wetter