2024 | Le Commun, Geneva
A collaboration between Black Movie and Centre de la photographie Genève
Black Movie International Independent Film Festival and Centre de la photographie Genève present Walker, a site-specific exhibition designed by Taiwanese filmmaker and artist Tsai Ming-Liang at Le Commun, Geneva.
In 2012, Tsai Ming-Liang directed No Form. It features his favourite actor
Lee Kang-sheng, dressed as a monk, neck bent, walking in slow motion through the streets of Taipei. Later, he directed Walker in Hong Kong and asked himself: “Is Hong Kong moving too fast? Can we go more slowly? How much slower?”. These short films form the starting point of the Walker series, now made up of ten installments. Each time, Tsai Ming-Liang repeats the same gesture, in different contexts, from Taipei to Paris.
For its 25th edition, the Black Movie Festival wanted to highlight the work of a filmmaker it has followed throughout his career. Combined with a programme of some fifteen Taiwanese films, including seven by Tsai Ming-Liang, the exhibition Walker is a first for Switzerland. Over the two floors of Le Commun, the exhibition presents a selection of five films from the Walker series, associated with an installation combining footage of the performance The Monk from Tang Dynasty with a series of drawings and sketches by Tsai Ming-Liang, all set in a scenography specially designed by the artist.
This exhibition is the second collaboration between Black Movie and Centre de la photographie Genève, after the presentation of Wang Bing. L’Œil qui marche (produced by Le Bal, Paris) at Centre de la photographie Genève in 2022.
Le Festival international de films indépendants Black Movie et le Centre de la photographie Genève présentent Walker au Commun (Genève), une exposition site-specific conçue par le cinéaste et artiste taïwanais Tsai Ming-Liang.
En 2012, Tsai Ming-Liang réalise No Form. Il y met en scène son acteur fétiche Lee Kang-sheng, habillé en moine, la nuque penchée, traversant au ralenti les rues de Taipei. Plus tard, il réalise Walker à Hong Kong et s’interroge: “Est-ce que Hong Kong bouge trop vite? Peut-on aller plus lentement? À quel point?”.
Ces courts métrages forment le point de départ de la série des Walker, composée de dix opus. À chaque fois, Tsai Ming-Liang répète le même geste, dans des contextes différents, de Taipei à Paris.
Pour sa 25e édition, le Festival Black Movie a souhaité mettre en avant le travail d’un cinéaste qu’il a suivi tout au long de sa carrière cinématographique. Associée à une programmation d’une quinzaine de films taïwanais, dont sept de Tsai Ming-Liang, l’exposition Walker est une première en Suisse. Sur les deux étages du Commun, elle présente une sélection de cinq films de la série Walker, associée à une installation mêlant la captation de la performance The Monk from Tang Dynasty à une série de dessins et d’esquisses réalisés par Tsai Ming-Liang, le tout dans une scénographie imaginée par l’artiste.
Cette exposition est la deuxième collaboration entre Black Movie et le Centre de la photographie Genève, après la présentation de Wang Bing. L’Œil qui marche (produite par Le Bal, Paris) au Centre de la photographie Genève en 2022.
Exhibition views by Annik Wetter